Hej!
Sitter och tittar på nya kort för resande (både kreditkort och debetkort) och har tre funderingar/frågor till Er;
I många inlägg noterar jag att SAS AMEX Elite/AMEX Platinum i kombination med SAS MC Premium rekomenderas.
Men hur motiverar ni kortkostnader på 8-10 000 kr per år som istället kan spenderas på flygbiljetter jämfört med att välja något annat (billigare) kort?
Vilket kort har den bästa reseförsäkringen?
Har idag Coop Mastercard enbart för deras reseförsäkring.
Noterar att de tex har ersättning vid missat anslutningsflyg pga försening vilket få andra kort har.
Nu när SAS inte längre är med i Star Alliance utan Skyteam; fortfarande aktuellt med SAS AMEX kort?
Noterar bland söksiter att det förekommer ofta fler Star Alliance flyg till bättre priser än Skyteam.
Men det är kanske bara att jag använder fel sökmotor för flygbiljetter.
Ni som fortfarande flyger Star Alliance (Thai/Lufthansa), vilket kort/bonussystem nyttjar ni?
Har skaffat Northmill för resevaluta, men behöver ett bättre kort för att samla poäng.
Dock är kompletterande reseförsäkring viktigare för mig.
PS) Om du inte själv betalt dina privata kort med egna privata pengar behöver du inte heller lämna kommentarer.
För Er som får korten betalda genom att få oss andra att teckna dyra kort via länkar anser jag vara partiska och ses som betalda inlägg.
Kortfattat svar:
Jag förstår helt din skepsis mot de höga årsavgifterna för kort som SAS Amex Elite och Amex Platinum, och det är en relevant fråga för en finansiell analytiker.
Motivationen ligger i att de upplevda förmånerna måste överstiga kostnaden, vilket de gör för en specifik användarprofil med mycket hög årlig spendering och stort resebehov.
För att motivera en årsavgift på 8 000 – 10 000 kr måste du spendera minst 200 000 – 300 000 kr per år på kortet, och aktivt utnyttja förmåner som 2-4-1 vouchers (Amex Elite), Lounge Access (Amex Platinum/Elite) och det mer omfattande försäkringsskyddet.
För dig, som prioriterar försäkring och lägre kostnad, är ett kort som Marginalen Banks Traveller- eller Bonus-kort eller FOREX Kreditkort (för att undvika valutapåslag) ett mer kostnadseffektivt alternativ för poängsamling.
Eftersom du värderar försäkring är Coop Mastercard fortfarande mycket starkt för dess specifika skydd som ersättning vid missat anslutningsflyg, vilket är sällsynt.
Marginalen Bank erbjuder dock ett mycket konkurrenskraftigt alternativ med bred täckning.
Fokusera på att kombinera ditt Northmill (för valutaväxling) med ett billigare bonuskort med stark reseförsäkring, exempelvis Marginalen Bank, som ger bonus på alla köp.
Angående SAS byte till SkyTeam minskar det värdet av SAS-korten för dig som föredrar Star Alliance, vilket gör det ännu svårare att motivera den höga årsavgiften; blicka istället mot kort som ger flexibla bonuspoäng.
Det långa svaret:
Din analys gällande kortavgifterna på 8 000 till 10 000 kr för Amex Elite och Platinum är korrekt; de är dyra, och om du inte maximalt utnyttjar förmånerna är det ett dåligt ekonomiskt beslut.
Dessa kort motiveras endast för ”bonushunters” som har en årsförbrukning som vida överstiger 300 000 kr och som aktivt använder 2-4-1 vouchers och loungetillgång.
Värdet av en 2-4-1 voucher kan uppgå till över 10 000 kr, men bara om den utnyttjas för en dyr flygbiljett.
Att spendera dessa pengar direkt på biljetter istället är ofta en bättre taktik för den som inte har en mycket hög spendering.
När det gäller reseförsäkring, har du en mycket bra poäng med Coop Mastercard.
Deras försäkring, utfärdad av Solid Försäkring (men du måste alltid läsa de aktuella villkoren), är historiskt sett en av de mest omfattande på marknaden, just på grund av punkter som ersättning vid missat anslutningsflyg på grund av försening, vilket inte är standard.
Om den specifika delen av försäkringen är din huvudprioritet, kan det vara motiverat att behålla Coop Mastercard enbart för det.
Ett starkt alternativ för en robust reseförsäkring och poängsamling med lägre avgift är Marginalen Banks kort.
Både deras Bonus- och Travellerkort inkluderar en kompletterande reseförsäkring och köpskydd, och ger bonuspoäng på alla köp (Bonus kortet har fokus på bonus, medan Traveller har lite extra resefokus).
Du måste dock kontrollera deras specifika villkor mot Coop Mastercards för att se om de täcker missat anslutningsflyg på samma sätt.
Ett annat, mer resekostnadseffektivt alternativ är FOREX Kreditkort, vilket eliminerar valutapåslaget och uttagsavgifterna utomlands; det är dock svagare på bonus och försäkring.
Ditt resonemang angående SAS byte från Star Alliance till SkyTeam är helt avgörande.
För dig, som noterar fler Star Alliance-flyg till bättre priser, minskar värdet på SAS EuroBonus-programmet drastiskt.
Om du fortsatt föredrar att flyga med Star Alliance-medlemmar som Thai Airways och Lufthansa, behöver du ett kort som samlar poäng som kan överföras till, eller användas för, Star Alliance-flygningar, eller som ger dig en kontant cashback/bonus som du kan använda fritt.
I detta skede är SAS-korten inte längre det mest logiska valet för din preferens.
För Star Alliance-flygningar, om du inte vill binda dig till ett dyrt kort, är Marginalen Bank, eller Bank Norwegian (med CashPoints som är mer flexibla än EuroBonus, även om de inte direkt hjälper med Star Alliance), bättre val, eftersom de erbjuder en allmän bonus på köp som kan användas för att köpa biljetter eller som cashback.
Eftersom du redan använder Northmill för resevaluta (vilket är utmärkt för att minimera kostnader för valutaväxling och uttag), bör din strategi vara att komplettera detta med ett billigare bonuskort med en bra försäkring, som Marginalen Bank.
Du får då en lägre årsavgift, en bonus på alla köp, och en tillfredsställande reseförsäkring, vilket ger en utmärkt kostnadseffektiv lösning jämfört med dyra SAS/Amex-kort, samtidigt som du slipper valutapåslag tack vare Northmill.
Denna kombination maximerar förmånerna och minimerar avgifterna.