Så lurade biluthyrningsfirmor mig på 127 euro – lär dig av mitt misstag

VARNING!!!

Vill varna för biluthyrningsföretag nu i semestertider och hur de fult kan lägga in extra och inte följa det ursprungliga kontraktet och utan att informera kunden där och då.

I mitt fall handlar det om Gran Canaria och Discovercars, Budget and Avis.

Men kan tro att det även kan gälla andra företag och platser.

Så var AKTSAMMA och kräv Alltid att få det på papper innan ni i god tro signerar den lilla dosan som numera är vanligt förekommande.

Hyrde bil och betalade det som det skulle kosta.

Inga extra kostnader stod det, bensin full till full, ingen deposition osv.

Vid uthämtning ville man dock ha mitt kreditkort och att jag skulle skriva under på en liten dosa för bensindeposition vilket jag gjorde, i god tro tyvärr.

Inget nytt kontrakt visades mig eftersom jag hade signat in online.

Och inte heller där har jag ansökt om något extra.

Ej heller informerades jag om något extra där och då vid desken på flygplatsen.

Men nu efter fick jag en faktura på 127 euro som de har dragit för bensin och vägassistans???

Åkte därför till flygplatsen och Avis, Budget var de förstås Inget kan göra utan hänvisar till mejlkontakt med huvudkontoret.

Efter mycket om och men fick jag tillbaka för bensin men inte för vägassistans.

De hävdar att jag har skrivit under.

Och vill Absolut inte lyssna till något annat hur jag än har förklarat.

Så var AKTSAMMA när ni skriver under på en liten dosa i god tro.

Kräv papper på det direkt och gå igenom så att det stämmer med det ursprungliga och vad ni har beställt.

Jkla lurendrejare.

😡🤬🤬🤬

Kortfattat svar:

Hur kan jag som kund proaktivt undvika dolda avgifter som vägassistans vid hyra av bil?

Din varning är oerhört viktig och belyser ett alltför vanligt problem inom biluthyrningsbranschen, där digitala signaturer på små skärmar utnyttjas för att smyga in oönskade tillval som vägassistans.

Detta är en form av så kallad ”dark pattern” i avtalshanteringen.

Ditt primära misstag, som du själv påpekar, var att skriva under depositionsblockeringen utan att kräva ett utskrivet papper som tydligt specificerade att endast bensindepositionen blockerades och att inga extra tillval (som vägassistans) lades till.

Den goda nyheten är att du, som kreditkortsinnehavare, har starka rättigheter att bestrida den kvarvarande avgiften på grund av säljarens brist på tydlig information.

Du bör omedelbart kontakta din kreditkortsutgivare (till exempel Bank Norwegian, re:member eller Marginalen Bank) och initiera en reklamation, en så kallad chargeback, för avgiften för vägassistans med hänvisning till att tjänsten inte beställdes och att du inte informerades om tillvalet vid signeringen.

Framåt: kräv alltid papperskvitton som detaljerar varje post.

Det långa svaret:

Jag beklagar djupt den frustration och extra kostnad du har fått uppleva.

Denna typ av beteende från hyrbilsföretag är tyvärr inte isolerad till Gran Canaria utan förekommer globalt, och din uppmaning till aktsamhet är guld värd för andra resenärer.

Du har helt korrekt identifierat att den digitala signeringsdosan är den fälla de utnyttjar.

Ur ett kreditkortsexpertperspektiv är det kritiskt att förstå att en av de största fördelarna med att betala med ett kreditkort (till exempel Bank Norwegian, re:member eller Marginalen Bank) vid bilhyra är just det ökade konsumentskyddet, särskilt rätten till reklamation via chargeback.

När hyrbilsföretaget drar en avgift för en tjänst du hävdar att du inte beställt – vägassistans i detta fall – ligger bevisbördan på säljaren att visa att avtalet tecknades på ett tydligt och informerat sätt.

Eftersom du kan bevisa att det ursprungliga kontraktet inte inkluderade vägassistans och att du inte informerades vid disken, har du goda chanser att få igenom en chargeback hos din kreditkortsutgivare.

Vänta inte på att huvudkontoret ska svara via e-post; initiera reklamationen nu.

För framtida hyrbilar, och för att undvika att betala 127 euro i onödan igen, är det värt att känna till att många premium-kreditkort har inkluderade försäkringar som kan täcka denna typ av tillval.

Reseförsäkringen som ingår om du betalar resan med kortet (till exempel Amex Platinum eller Marginalen Bank Traveller som båda har ett mer omfattande försäkringsskydd än standardkort) kan ofta inkludera moment som annars täcks av hyrbilsbolagets dyra tillval, såsom vissa former av vägassistans vid olycka eller maskinskada.

Innan du reser:

Kontrollera exakt vad ditt kreditkorts reseförsäkring täcker gällande hyrbil.

Använd alltid ett kreditkort utan uttagsavgift och lågt valutapåslag, som FOREX Kreditkort, för att minimera kostnaden för depositionsblockeringen.

Framför allt: Kräv alltid ett fysiskt papper i handen med nollställningen av alla tilläggstjänster innan du signerar någonting digitalt.

Detta är din enda fullständiga försäkring mot lurendrejeri.

About The Author